بسیاری از کالاها و مواد مصرفی در حوزه ی کالاهای تند مصرف قرار می گیرند. کالاها و مواد مصرفی که نسبت به کالاها و محصولات دیگر از سرعت فروش بالاتری برخوردارند و از اینرو معمولا قیمت عرضه ی پایین تری دارند. اصولا به این دسته از کالاها، کالاهای تند مصرف (Fast Moving Consumer Goods) یا به اختصار FMCG گفته میشود.
در سادهترین تعریف، کالاهای تند مصرف را کالاهایی میدانند که با سرعت بیشتری فروخته میشوند و قیمت فروش آنها نسبتاً پایین است.کالاهای بسیاری از جمله مواد غذایی، مواد شوینده و برخی از داروها در این حیطه قرار دارند. با توجه به بازار خوب و پر سود این صنعت، کارآفرینان بسیاری علاقه مند به کار در این حوزه هستند.
افرادی که در این حوزه مشغول به فعالیت اند باید توجه داشته باشند که رضایت مشتری در صنعت کالاهای تند مصرف از اهمیت ویژه ای برخوردار است. درک نیازها و خواستههای مشتریان هدف و ارائه محصولاتی که این نیازها را برطرف میکند، تحقیق مداوم بازار برای شناخت تغییرات در الگوهای مصرف و ترجیحات مشتریان، توسعه و تنوع بخشیدن به محصولات برای پاسخ به نیازهای متنوع مشتریان و از همه مهم تر، ارائه تجربه مشتری عالی از طریق خدمات پس از فروش مناسب، بسته بندی جذاب و دسترسیپذیری بالا بسیار حائز اهمیت است.
صنعت کالاهای تند مصرف با نوآوری و ایدههای خلاقانه عجین شده است. ایدههایی در حوزه ی بسته بندی خلاقانه و جدید محصولات، بازاریابی، تبلیغات و مدیریت ارتباط با مشتریان نیاز دارند. شاید علاقه مندی کارآفرینان برای فعالیت در این حوزه مرتبط با این حجم از خلاقیت و نوآوری در این محصولات است. مازاد بر اینکه توجه به نوآوری و خلاقیت در راستای معرفی محصولات جدید به بازار با ویژگیهای منحصر به فرد و بهبود مداوم محصولات موجود برای حفظ جذابیت و رقابتپذیری باید مورد رصد و توجه فعالان این حوزه قرار می گیرد. استفاده از فناوریهای نوین برای افزایش کارایی، کاهش هزینهها و بهبود تجربه مشتری و ایجاد خط های محصول متنوع برای پاسخ به نیازهای متفاوت مشتریان باید در راس امورحوزه های مرتبط با مشتریان قرار گیرد.
بهینه سازی زنجیره تأمین برای کاهش هزینه های تولید و توزیع و استفاده از مقیاس اقتصادی در تولید و توزیع برای کاهش هزینهها نیز در صنعت کالاهای تند مصرف باید به شدت مورد بررسی قرار گیرد. چرا که بهره گیری از فناوریهای نوین برای افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها در کنار مدیریت موجودی و کاهش ضایعات برای بهبود سودآوری بسیار مهم است. تبلیغات و بازاریابی هدفمند در کنار انجام تحقیقات بازار برای شناخت گروههای هدف و رفتار مصرف کنندگان و طراحی استراتژیهای تبلیغاتی و بازاریابی مؤثر برای جذب و حفظ مشتریان در این صنعت می تواند سوددهی را به طرز قابل توجهی افزایش دهد. ایجاد برند قوی و ایجاد ارزش برند در ذهن مشتریان تضمین کننده موفقیت فعالان این حوزه خواهد بود. بسیاری از برندهای بزرگ دنیا در این صنعت مشغول به فعالیت اند. برند هایی مانند پراکتر اند گمبل، یونیلور، نستله، کرافت و جانسون را در این دسته قرار دارند.
قرار گرفتن موارد مذکور در ذیل ایجاد شبکه توزیع گسترده برای دسترسی پذیری بالا در مناطق مختلف و همکاری با شرکتهای پخش و خرده فروشی برای افزایش پوشش توزیع و بالاخص استفاده از کانال های جدید توزیع مانند فروشگاه های آنلاین و پلتفرمهای تجارت الکترونیک می تواند نقش بسزایی درموفقیت این صنایع داشته باشد.
یادتان باشد صنعت کالاهای تند مصرف بسیار پویا و متنوع است. به همین دلیل برای هر فرد با هر درجه ی تحصیلی و هر نوع تخصصی، فرصت شغلی مناسبی وجود دارد. این استراتژی ها میتوانند به شرکتهای FMCG در حفظ رقابت پذیری، افزایش سهم بازار و ایجاد ارزش پایدار برای مشتریان و سهامداران کمک کنند. اجرای موفقیتآمیز این استراتژیها نیازمند هماهنگی بین بخشهای مختلف سازمان، مدیریت هوشمندانه منابع و سرمایهگذاری مداوم در نوآوری است و کارآفرینان و فعالان این حوزه باید به این موضوع نگاه جدی و ویژه ای داشته باشند.