صفحه اصلی > یادداشت :
«تو» نه، «شما»!

محمد ذاکری

«تو» نه، «شما»!

محمد ذاکری

«تو» نه، «شما»!

 

تاکنون قوانین و آیین‌نامه‌ها و مصوبات بسیاری، در راستای حفظ حرمت و کرامت ارباب رجوع، به تصویب مجلس، دولت و سران قوا رسیده است، که برای نمونه و مدل می‌توان به قانون نظارت بر رفتار قضات مصوب 27 / 7 / 1390 و قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 9 / 4 / 1371 و مصوبه هیات وزیران، موسوم به منشور اخلاقی و اداری و اخلاق حرفه‌ای کارگزاران نظام مصوب 1 / 2 / 1400 اشاره نمود. اما آنچه بعنوان ضعف قوانین مذکور، منجر به عدم رعایت و حفظ حرمت مردم و مراجعین به دستگاه‌های مورد اشاره شده است، عدم توجه به نحوه اجرای آن مصوبات است. به نحوی که اولا- اثبات تخلف کارکنان دستگاه‌ها نسبت به عدم رعایت حرمت ارباب رجوع، امری دشوار بلکه ناممکن است و ثانیا- به فرض اثبات تخلف، پیگیری آن از حوصله ی شاکی خارج است.

زیبنده نیست که مردم را با افعال مفرد، مانند برو، بیاور و یا فلان کار را انجام بده، مورد خطاب قرار داد، یا با اسم اشاره مفرد، مردم و ارباب رجوع را که ولی نعمت هستند با به کار بردن لفظ تو، خطاب قرار داد. چه رسد به بی حرمتی و فریادهایی که به نا حق توسط برخی صاحب منصبان و کارکنان دستگاه‌ها، خطاب به ارباب رجوع  صورت می‌گیرد و متاسفانه شمارش این بی مبالاتی‌ها و بی مهری‌ها امری دشوار و بعضا غیر ممکن است و همچنین عدم انجام تکالیفی که قانونا بر عهده مسئول و کارمند است، موجب دلسردی و ناخرسندی مردم می‌شود. آن هم مردمی‌که در کشاکش مشکلات و فتنه‌ها و کارشکنی‌های خارجی و داخلی، با بصیرت و شجاعت مثال زدنی خود و با وقت شناسی، بارها آزادگی و استقلال و ایستادگی خود، در برابر فتنه‌ها را به رخ جهانیان، کشیده‌اند و از اسلام و حریم آن دفاع نموده اند.

جا دارد، تمامی‌ ارکان حاکمیتی، با در نظر داشتن جایگاه خود و مردم و با التزام به احکام اسلام ناب محمدی (ص) و امتثال امر الهی، نسبت به هر چه بهتر شدن جایگاه نظارتی مردم بر رفتار کارکنان و کارگزاران و صاحب منصبان، اقدام نموده و نگذارند این رویه ناصواب، به ناحق ادامه یافته و به حق مسلم افراد خاطی و قانون شکن  مبدل گردد.

تکریم ارباب رجوع
تکریم ارباب رجوع

باید پذیرفت که مردم، ولی نعمت و صاحب اصلی این انقلاب هستند و رعایت حرمت و تکریم مردم، یک فریضه و واجب الهی است و حرمت شکنان، نه تنها اصول اولیه اخلاقی را زیر پا می‌گذارند، بلکه مرتکب فعل حرام شده و بر وزر و وبال خود را در دنیا و آخرت، می‌افزایند.

همچنین به مردمی‌که شاهد و ناظر رفتار ناپسندی در ادارات و دستگاه‌ها هستند، پیشنهاد می‌شود، چنانچه موضع صریحی علیه فرد خاطی نمی‌گیرند، حداقل با روی خندان به استقبال وی نروند. و پشت میز نشینان نیز، بیاندیشند که اگر این میز و صندلی ها، وفا داشتند، اکنون این جایگاه به دست ایشان سپرده نمی‌شد.

برای حسن ختام این نوشتار، توجه خوانندگان محترم را به حدیثی نبوی، جلب می‌نمایم:

رسولُ ا… ‌صلى ا… عليه و آله : ثلاثةٌ مِنَ الذُّنوبِ تُعَجَّلُ عُقوبَتُها و لا تُؤَخَّرُ إلى الآخِرَةِ : عُقوقُ الوالِدَينِ، و البَغيُ على الناسِ، و كُفرُ الإحسانِ.
پيامبر خدا صلى ا… عليه و آله : سه گناه است كه كيفرشان در همين دنيا مى رسد و به آخرت نمى‌افتد : آزردن پدر و مادر، زورگويى و ستم به مردم ، و ناسپاسى نسبت به خوبی‌هاى ديگران.  ((الأمالي للمفيد : 237/1.))

 

لینک کوتاه خبر :

https://atiehpress.ir/?p=2932

پست های مرتبط

در رثای سرداران شهید

  متاسفانه ، بار دیگر دست…

۲۶ خرداد ۱۴۰۴

ایران، فراتر از انتظار

  در ساعات اخیر شاهد تحولات…

۲۶ خرداد ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین پست ها

درباره ما

پایگاه خبری آتیه پرس در راستای ایفای نقش اطلاع رسانی ضمن تولید اخبار و محتوای های مفید و امید بخش مرتبط با اقتصاد ایران به مردم عزیز کشور سعی دارد که مهم ترین نیازهای اطلاعاتی مردم را باز نشر دهد.

نماد ارشاد آتیه پرس