صفحه اصلی > سینما و تئاتر : هنرمندان تئاتر کودک چند شغله هستند!

هنرمندان تئاتر کودک چند شغله هستند!

هنرمندان تئاتر کودک چند شغله هستند!

شراره طیار که این روزها آخرین اجراهای نمایش «همه بگید سیب» را روی صحنه می‌برد، از اجرای دوباره این نمایش خبر داد و بزرگ‌ترین مشکل فعالان تئاتر کودک را مسائل اقتصادی دانست که سبب شده بسیاری از هنرمندان این شاخه، فعالیت‌هایی موازی داشته باشند.

به گزارش آتیه پرس ، این کارگردان تئاتر در گفتگو با ایسنا توضیحاتی درباره نمایش خود ارایه و از وضعیت اقتصادی فعالان تئاتر کودک ابراز تاسف کرد.

طیار که نمایش «همه بگید سیب» را در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روی صحنه می‌برد، در آغاز با ارایه توضیحی درباره داستان نمایش خود افزود: موضوع نمایش در درجه اول به مهارت نه گفتن می‌پردازد و در حاشیه به موضوعات دوست‌یابی و چگونگی بیان احساسات توجه دارد.

او درباره گروه سنی تماشاگران این نمایش گفت: این نمایش برای گروه سنی ۴ تا ۸ سال مناسب است.

طیار که سال‌هاست در زمینه تئاتر کودک فعالیت می‌کند، مسئله اصلی گروه‌های نمایشی کودک را مشکلات اقتصادی دانست و توضیح داد: عملا امرار معاش از طریق تولید تئاتر کودک، نشدنی است. به همین دلیل بیشتر هنرمندان این حوزه ناچار به کار کردن در حوزه‌های غیر مرتبط شده‌اند و تعداد معدود باقی‌مانده هم در چند حرفه مشغول به کار هستند و این مسئله بسیار انرژی‌گیر است. در حالی‌که فعالان حوزه کودک به دلیل حساس بودن این حرفه، قاعدتا نیاز به پژوهش و مطالعات روانشناختی هم دارند ولی فرصتی برای این کار باقی نمی‌ماند و به وضوح شاهد پایین آمدن کیفیت تئاتر کودک و نوجوان چه به لحاظ محتوا و چه به لحاظ شکل اجرایی هستیم.

او اضافه کرد: از طرفی بودجه‌بندی‌های ناعادلانه و قیمت ناچیز بلیت‌های سالن نمایش هم خود مزید علت شده است.

هنرمندان تئاتر کودک چند شغله هستند!

این کارگردان درباره اطلاع‌رسانی به مخاطبان خود در شرایطی که محدود شدن فضای مجازی، توضیح داد: من به واسطه حرفه معلمی، همواره با کودکان زیادی در ارتباط هستم. همچنین اعضای گروهم با توجه به قدمت فعالیت‌شان در حوزه تدریس و برنامه‌های تلویزیون، همیشه با مخاطبان‌مان در ارتباط بوده‌ایم. ناگفته نماند که اکثرا نسل جوانی که والدین مخاطبان ما هستند، توانسته‌اند از فیلترینگ پیشی بگیرند و همچنان در فضاهای مجازی فعال هستند.

طیار در عین حال خاطرنشان کرد: البته این ارتباطات ما تا دو هفته اول از اجرا را پوشش داد و فکر می‌کنم از آن به بعد همین‌ تبلیغات فرد به فرد، باعث فروش بالای نمایش‌مان شد و به لطف همراهی مخاطبان‌مان تا امروز که اجراهای پایانی را سپری می‌کنیم، هر هفته جزو پرفروش‌ترین‌های تئاتر کودک بودیم.

او با ابراز خرسندی از استقبال مدارس از اجرای نمایشش افزود: اجرای ویژه مدارس هم بسیار داشتیم و استقبال خیلی خوب بود. گاهی به روزی سه اجرا در سانس صبح هم می‌رسیدیم و به نظرم مشخصا در این مورد رشد داشته‌ایم و اولیای مدرسه به معجزه تئاتر در رشد و پرورش کودکان بیش از پیش اعتقاد پیدا کرده‌اند.

طیار در پایان گفت: امیدوارم با حمایت‌های بیشتر از افراد متخصص در حوزه کودک و نوجوان هر چه زودتر شاهد رشد کیفی اجراهای تئاتر، در این حوزه باشیم.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است:

زرافه کوچولو برای اولین بار به همراه خانواده‌اش به جنگل زیبایی سفر می‌کرد. حیوانات جنگل هم که خبر آمدن‌شان را از موش‌های کور شنیدند، جنگل را تزئین کرده و بی‌صبرانه منتظر آمدن‌شان بودند. حالا زرافه کوچولو دوستان تازه‌ای پیدا کرده و حاضر است برای خوشحالی آنها هر کاری انجام بدهد. دوستان تازه‌اش میمون کوچولو، فیل کوچولو و خارپشت کوچولو پیشنهادهای عجییی به او  می‌دهند اما زرافه قصه ما، نمی‌تواند به هیچ کدام از آن پیشنهادات عجیب «نه» بگوید و این شروع ماجراست …»

هنرمندان تئاتر کودک چند شغله هستند!

گروه اجرایی این نمایش به شرح زیر هستند:

شراره طیار نویسندگی و کارگردانی این نمایش را برعهده دارد و سایر عوامل آن عبارتند از: طراح عروسک و صحنه: صبا قدیمی، ترانه سرا و آهنگساز: امیرحسین انصافی، بازی سازان: شراره طیار، امیرحسین انصافی، طراح پوستر، طراح لباس و ساخت عروسک: صبا قدیمی، ساخت دکور: عادل بزدوده، علیرضا حسین‌پور و صبا قدیمی، طراح نور: محمدرضا شاملو، روابط عمومی و تبلیغات: گروه چراغ خواب.

نمایش «همه بگید سیب» ساعت ۱۸ در مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در پارک لاله اجرا می‌شود و قرار است بعد از وقفه‌ای کوتاه، دوباره اجرای خود را از سر بگیرد.

لینک کوتاه خبر :

https://atiehpress.ir/?p=2190

پست های مرتبط

خبرنگار معروف: تابعیت ایتالیایی ندارم!

فیلم سال گربه که این روزها…

۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رییس صداوسیما درگذشت پردیس افکاری را تسلیت گفت

در پی درگذشت پردیس افکاری، بازیگر…

۴ اسفند ۱۴۰۲

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین پست ها

درباره ما

پایگاه خبری آتیه پرس در راستای ایفای نقش اطلاع رسانی ضمن تولید اخبار و محتوای های مفید و امید بخش مرتبط با اقتصاد ایران به مردم عزیز کشور سعی دارد که مهم ترین نیازهای اطلاعاتی مردم را باز نشر دهد.

نماد ارشاد آتیه پرس