صفحه اصلی > کسب و کار :
 چگونه تفکر استراتژیک داشته باشیم ؟

مصطفی یحیائی  - ارشد علوم ارتباطات

 چگونه تفکر استراتژیک داشته باشیم ؟

مصطفی یحیائی  - ارشد علوم ارتباطات

تفکر استراتژیک در اکوسیستم های کسب و کار

 

کارآفرینان بر خلاف بسیاری از مدیران سازمان ها در وسط میدان اند و تفکرات تاثیرگذارشان در بسیاری از تصمیم گیری ها نقش اساسی را ایفا می کند. در این بین زمانی که از واژه ی تفکر استراتژیک استفاده می شود، تداعی گر جلسه های رسمی مدیرانی است که در نهایت تنظیم صورت جلسه ای اتفاق می افتد و منتشر می شود. در حالیکه تفکر استراتژیک در فعالیت های کارآفرینانه بسیار فراتر از این شوآف های جلسات مدیران است و گونه ای از تفکر است که دغدغه‌ ی آن، مسائل و موضوعات و اهداف و شاخص‌های کلیدی و تعیین کننده در فرایند کسب و کارهاست.

برای شروع هر کسب و کاری باید نیم نگاهی به منابع ، امکانات و بطور کلی محدودیت های پیش رو داشت. از اینرو مدیری که از تفکر استراتژیک در اکوسیستم های کسب و کار بهره می گیرد، مانورهای بیشتری در تصمیم گیری های مدیریتی خواهد داشت و در نهایت به موفقیت بیشتری دست می یاید. در واقع تفکر استراتژیک ؛ فرایندی است که طی آن کارآفرینان می آموزند که چگونه چشم انداز خود را بوسیله فاکتورهایی چون کارگروهی و داشتن تفکر انتقادی بهبود بخشند.

اما تفکر استراتژیک چگونه به کمک مدیران کارآفرین می آید و در نظام بخشی کسب و کارها در حوزه های مختلف نقش ایفا می نماید. یکی از مهم ترین مباحث این حوزه ، شناسایی فرصت هاست. کسب و کارها بطور پیوسته در حال برنامه ریزی و تصمیم گیری اند و از اینرو نیازمند رصد کردن پیوسته شرایط بیرونی و درونی کسب و کارها می باشند. تفکر استراتژیک به کارآفرینان کمک می کند تا در رویارویی با فرصت های طلایی و مقابله با تهدیدات محیط بیرونی رویه‌ ای هماهنگ و یکپارچه اتخاذ کند و اینگونه پلن های رشد خود را برنامه ریزی نمایند. چرا که کسب و کارهایی که از تفکر استراتژیک بی بهره اند، عموما به دنیال راه حل های مقطعی و کوتاه مدت هستند که به دنبال آن مشکلات عدیده تری برای کسب و کارها بوجود می آید و به دلیل این عدم ثبات زودتر از پای در می آیند.

یکی از مهم ترین دلایل شکست کسب و کارهای نوپا را می توان در عدم وجود تفکر استراتژیک جستجو کرد و شاید به همین دلیل است که نوع مدیریت در بسیاری از کشورهای در حال توسعه همواره چالش های فراوانی را تجربه می نماید. تفکر استراتژیک در فعالیت های کارآفرینانه کسب و کارها را به سمت هدف گیری و هدف گرایی سوق می دهد و در هر فرایند و اتفاقی به دنبال فرصت هاست تا شرایط را به نفع سیستم تغییر دهد. در شرایط کرونایی که پشت سر نهادیم ، بسیاری از کسب و کارهایی که از تفکر استراتژیک بهره مند بودند، تاب آوری بیشتری در برابر تغییرات محیطی داشته و در مقابل بسیاری از کسب و کارها ورشکستگی را تجربه نمودند.

 چگونه تفکر استراتژیک داشته باشیم ؟
چگونه تفکر استراتژیک داشته باشیم ؟

فعالیت های کارآفرینی توام با خطرپذیری ، فعالیت در انبوهی از مشکلات، جستجوی فرصت ها و مزایا، انعطاف پذیری، تنوع، رقابت در پیچیدگی و هماهنگی محیط است و رویارویی با تمام این گزینه ها تنها با یک تفکر استراتژیک امکان پذیر است. فرهنگ کارآفرینی در فرصت ها، خواسته ها و شکاف متمرکز است.

در هر صورت در دنیای مدرنی زندگی می کنیم که در آینده ای نه چندان دور، کسب و کارهای کارآفرینانه کل جهان را فرا می ‌گیرد و کسانی که از این دور رقابت جا بمانند، قطعا برای ادامه ی حیاتشان با مشکل روبرو خواهند شد. تکنولوژی‌های جدید در فناوری اطلاعات، بازاریابی های هوشمند و … شرایطی نوین را رقم خواهند زد تا بسیاری از شرکت های کوچک حتی در دورترین شهرها و روستاها بتوانند خود را به سیل عظیم جهانی شدن و توانمند شدن برسانند. با این وجود، حتی زمانی که تکنولوژی، فرصت های جدیدی را ایجاد می‌کند، مسائل دیگری پویایی تغییرات ایجاد شده را افزایش می دهد. با رشد توانمندی کسب و کارهای نوپا، تاریخ انفضای تفکرات مدیریتی سنتی خواهد رسید و تفکر استراتژیک کارآفرینانه، به‌ عنوان راه حلی مشخص و مبرهن برای حل مسائل و مشکلات حوزه های کارآفرینی، مورد توجه قرار می‌گیرد.

 

 

لینک کوتاه خبر :

https://atiehpress.ir/?p=4220

پست های مرتبط

جویندگان کار بخوانند…

مهندس فاطمه یحیائی

  اگرچه هنوز بسیاری از جوانان…

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

صدور مهارت‌های فنی و حرفه‌ای به کشور‌های همسایه

معاون وزیر کار افزایش ۵۰ درصدی…

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

صعود نرخ بیکاری بریتانیا

نرخ بیکاری بریتانیا در سه ماهه…

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین پست ها

درباره ما

پایگاه خبری آتیه پرس در راستای ایفای نقش اطلاع رسانی ضمن تولید اخبار و محتوای های مفید و امید بخش مرتبط با اقتصاد ایران به مردم عزیز کشور سعی دارد که مهم ترین نیازهای اطلاعاتی مردم را باز نشر دهد.

نماد ارشاد آتیه پرس