وی افزود: در این همايش در راستاى پوشش هر چه بهتر محورهاى كليدى همايش، در مجموع ۶ سخنرانى كليدى،۱۰ نشست تخصصى، ۱۸ كارگاه آموزشى و ۳۰ فرصت ارائه محصول با هدف معرفى دستاوردهاى ارائه دهندگان خدمات در حوزه صنعت پرداخت برگزار خواهد شد. همچنين از مجموع ۲۴۰ مقاله ارسال شده به دبيرخانه همايش، ۴۰ مقاله پذيرش شده كه ١٨ مورد بر اساس زمان بندى در دو روز همايش بصورت شفاهى ارائه خواهند شد .با توجه به دريافت نمايه ISC استقبال جامعه دانشگاهى دراين قسمت رشد چشمگيرى داشته است.
وی افزود : در تمامى سالهاى برگزارى همايش بانكدارى نوين و نظامهاى پرداخت، همواره تلاش دبيرخانه و پژوهشكده پولى و بانكى اين بوده تا اين رويداد بتواند در عرصه تصميم سازى در صنعت بانكى و نظام پرداخت كشور به نحو احسنت ايفاى نقش نمايد، باعث مسرت است كه بعد از ده دوره برگزارى موفق، همايش بانكدارى نوين و نظامهاى پرداخت اين رويداد به مجمعى براى تعامل بهتر و تضارب آراى كارشناسان فناورى، خبرگان و متخصصان بانكى با بدنه اجرايى كشور تبدیل شده است.
دکتر پرویزیان در ادامه با بیان اینکه بانکها امروزه در بهره گيرى از فنآورى هاى نوين و استفاده از هوش مصنوعى پيشتاز هستند گفت: انتظار مى رود تا سال ۲۰۲۸، صنعت بانكى به تنهايى بيش از ۲۰ درصد از كل هزينه جهانى در حوزه هوش مصنوعى را به خود اختصاص دهد و با اين وجود اهميت تبديل داده به ارزش از طريق فناورى هوش مصنوعى و يا همان خلق ارزش در نسل چهارم بانكدارى، مستلزم شكل گيرى نوعى از نگرش اكوسيستمى، در صنعت بانكدارى است .
دکتر پرویزیان با بیان اینکه نقش زيست بومها در تحول ديجيتال و حركت به سمت بانكدارى هوشمند انكارناپذير و فراهم كردن زمينه برقرارى تعامل سازنده ميان بازيگران مختلف زيست بوم ،مؤلفه اى ضرورى و قطعى است تاکید کرد : نگرش اكوسيستمى، بانكها را در سطحى فراتر از يك كسب وكار انفرادى و در قالب عضوى از يك شبكه به هم پيوسته از بازيگران مرتبط در نظر می گيرد.
وی افزود : در اين نگرش اعتقاد بر اين است كه عملكرد هريك از اعضا بر سرنوشت كل زيست بوم تأثير دارد و اين مفهوم در حوزه بانكدارى و خدمات مالى به پديده مهمى تبديل شده است لذا بر همین اساس كميته سياستگذارى يازدهمين همايش سالانه بانكدارى نوين و نظامهاى پرداخت تصميم گرفت تا همايش امسال را با تم اصلى زيست بوم بانكدارى هوشمند؛ حكمرانى ديجيتال و نظارت فناورانه، برنامه ريزى نمايد.
وی افزود : تعامل هوش مصنوعى و نظارت بانكى، از دو ديدگاه مختلف قابل برسى است، ديدگاه اول، كاربرد فناوری هاى داده محور در زمينه تقويت و كارايى سيستم هاى نظارت بانكى است، در اين زمينه بهره بردارى از رگ تک ها، مقابله پولشويى، تقلب، وساير جرايم مالى تحولى جدى را در حوزه ﺳاپﺗﮏ ها ونيز الگوريتم هاى كشف و نظارت بانكى ايجاد كرده است.
دکتر پرویزیان با اشاره به مسئله ريسك ها و مخاطراتى كه در نتيجه استفاده از فنآورى استفاده هوش مصنوعى در صنعت خدمات مالى و بانكى امكان ظهور و بروز دارد خاطرنشان کرد : حجم داده هاى مورد استفاده در بانكدارى در سراسر جهان با سرعت بی سابقه اى در حال رشد است و انتظار می رود ظرف چند سال از دهها به صدها زتابايت” افزايش يابد (2024 ECB), موسسه مك كينزى تخمين می زند كه در صنعت بانكدارى در سطح جهان، هوش مصنوعى بتواند از طريق افزايش بهره ورى، سالانه بين ۲۰۰تا ۳۴۰ ميليارد، دلار معادل ۲.۸ تا۴.۷ درصد از كل درآمدهاى صنعت بانكى، خلق ارزش كند.
وی با بیان اینکه در كشور ما نيز در سالهاى اخير اقدامات رو به رشدى در حوزه بسترسازى و فراهم آوردن زيرساختهاى قانونى در توسعه هوش مصنوعى و بانكدارى هوشمند انجام پذيرفته است خاطرنشان کرد: تصويب سند ملى هوش مصنوعى جمهورى اسلامى ايران در( تاريخ ۲۳/۰۸/۱۴۰۴) توسط شوراى عالى انقلاب فرهنگى، و به دنبال آن مصوبه تأسيس مركز هوش مصنوعى شبكه بانكى (SB) با هدف پياده سازى راهكارهاى هوش مصنوعى در صنعت بانكدارى بخشى از اين تلاشها در حوزه قانونى محسوب می شود.
دبیر یازدهمین همایش بانکداری نوین و نظام های پرداخت تصریح کرد : علاوه بر جنبه هاى قانونى، توجه به ابزارهاى عملياتى در زمينه سياستگذارى و تسهيل گرى كسب و كارهاى نوين نظير استفاده از روش محيط هاى آزمون تنظيم گرى (يا سندباكس هاى رگولاتورى) از اهميت بالايى برخوردار است .
وی گفت : بانک مركزى از چند سال گذشته اقدامات سازنده اى در خصوص طراحى و پياده سازى سندباكس در جهت حمايت از بانكها وكسب وكارهاى نوآورانه به انجام رسانده اند، ادامه اين مسير و رفع خلاءهاى موجود با همكارى و تعامل نزديک با فعالان صنعت مى تواند به تسهيل ورود فناوران مالى و در عين حال مديريت بهتر مخاطرات احتمالى كمک نمايد.
دکتر پرویزیان افزود : در فضاى اقتصاد ديجيتال و دانش بلاك جين، از ابزار پرداخت متناسب جهت ارائه خدمات مالى استفاده مى شود و بهره گيرى رو به رشد از چنين ابزارهايى است كه ديجيتالى شدن را به شكل جديدى به وجود مى آورد از اين رو بانك مركزى طى سال هاى اخير با هدف بسترسازى براى توسعه اقتصاد ديجيتال در كشور و پاسخ به نيازمندیهاى مربوط به حوزه پرداخت و نيز توسعه تاب آورى و بهبود كارآيى ابزارهاى پرداخت نوين اقداماتى را در زمينه امكان سنجى، طراحى و پياده سازى آزمايشى ريال ديجيتال، انجام داده است.
وی با بیان اینکه طبق بند الف ماده ۴ قانون جديد بانك مركزى، تنظيم گرى در حوزه رمزپول ها و نظارت بر مبادله آنها در چهارچوب قوانين مربوط، نيز به عنوان يكى وظيفه بر عهده نهاد ناظر قرار داده شده است، افزود : با توجه به تأكيد مقام ناظر بر رفع خلاءهاى قانونى در حوزه رمزپول ها و دارايی هاى ديجيتال، يكى از محورهاى كليدى همايش امسال به واكاوى دقيق تر اين موضوع اختصاص يافته است.
دبیر یازدهمین همایش بانکداری نوین و نظام های پرداخت گفت : از ديگر محورهایى كه در همايش امسال مورد توجه ويژهاى قرار كرفته است موضوع “ BankingEmbedded “و بانكدارى تعبيه شده ، “Banking Open” و بانكدارى باز و ديگر روشهاى نوظهور پرداخت است.
وی افزود : مقوله ادغام خدمات مالى در پلتفرم هاى كسب وكارهاى غيرمالى، را تحولى نو در مسير ارائه خدمات به صورت يكپارچه و بهبود سفر مشترى نام مى برند و پيش بينى مى شود كه ارزش بازار جهانى بانكدارى Embedded تا سال ۲۰۳۳ به ﺣدود ۱۲۹.۳ ميليارد دلار برسد، اين در حالى است كه اين رقم ۱۶.۵ ميليارد دلار در سال ۲۰۲۳ بوده است.