اگرچه هنوز بسیاری از جوانان جویای کار و فارغ التحصیلان دانشگاه ها در کاریابی ها در جست و جوی شغل هستند؛ اما جهان به سرعت در حال تغییر است و آنچه در سال های گذشته در پروسه ی شغل یابی تعریف و مشاهده می شد، اکنون کارایی خود را از دست داده است. چرا که افراد دیگر به دنبال کار در آگهی های روزنامه ها نیستند و فعالیت های کارآفرینی فرایند تمام پروسه های اشتغال را تغییر داده است.
اقتصاد جهان را دات کام ها هدایت می کنند و در فهرست میلیاردرهای جهان که افراد ترازهای اول را به خود اختصاص داده اند ، اثری از کسب و کارشان در ده سال گذشته نبوده است. از اینرو اگر کارآفرینی را به معنای ایجاد فرصت های شغلی و خلق مشاغل جدید در نظر بگیریم ،عصر دیجیتال بزرگ ترین فرصت برای کارآفرینی دیجیتال تلقی می شود. فناوری اطلاعات و ارتباطات بر کلیه فعالیت های اجتماعی از جمله کارآفرینی اثر گذاشته و به همین دلیل می توان ،نام قرن جدید را قرن بهرهوری یا قرن اثر بخشی دیجیتالی نامید. دنیایی که از آن به عنوان دنیای دیجیتال یا دهکده جهانی نام می بریم، فرصتی طلایی برای افرادی است که می خواهند با کمترین هزینه و ابزار، حداکثر بازدهی را در کار هدفمند خود بدست آورند.
پیدا کردن شغل در دنیای مدرن امروز هم کار آسانی شده است. به شرط آنکه نخواهید به روش های سنتی برای پیدا کردن یک شغل مناسب چند هفته در صفحه نیازمندی ها و یا کاریابی های شهر به دنبال آن بگردید و یا ماه ها منتظر استخدام در یک دستگاه دولتی و یا به اصطلاح آب باریکه کارمندی باشید.
به هر حال، هر کس روشی را برای رسیدن به اهداف و آرزوهای زندگی خود انتخاب می کند. اما باید توجه داشته باشید که کارآفرینی دیجیتالی شرایطی منحصر به فرد و رویکردی نوین در راه اندازی کسب و کارها بر مبنای تفکر و ایده نو در ایجاد و خلق عرصه های تولید کالا و خدمات در جامعه مطرح گردیده و در دنیای امروز ،جایگاه برجسته ای در اشتغال جوانان پیدا کرده است.
قطعا یافتن شغل مورد نظر ممکن است یک فرایند چالش برانگیز باشد، اما مطمئن باشید که با رویکردهای صحیح و استفاده از منابع مناسب، میتوانید به شغل مورد علاقه تان دست پیدا کنید. ابتدا باید بفهمید که شما علاقه مند به چه نوع شغلی هستید و در کدام زمینهها مهارت ها و استعدادهای خاصی دارید. بررسی علاقهها، مهارت ها، ارزشها و هدفهای شغلی برای شروع بهترین راهکار است.
کارآفرینان حوزه دیجیتال، کارآفرینانی هستند که منحصرا روی بازرگانی دیجیتال تمرکز می کنند. در واقع کارآفرینی دیجیتالی را می توان اشتغال زایی مولد مبتنی بر مولفه های فناوری اطلاعات و ارتباطات بطور مستقیم دانست. در این سبک کارآفرینی، کارآفرین باید بتواند بصورت مستقیم از ابزارICT برای ایجاد بازار کار و فرصت های شغلی مختلف و کسب درآمد، استفاده کند.فرصتهایی طلایی که در این سبک از کارآفرینی بدست می آید، منحصر به فرد است.
در واقع ارزش افزوده کارآفرینی دیجیتالی به این معناست که یک فروشگاه الکترونیکی بتواند میلیون ها نفر را به اشتغال وا دارد و میلیاردها دلار برای صاحبان فروشگاه کسب درآمد نماید. کارآفرینی دیجیتالی به عنوان موتور محرکهای است که ضمن به حرکت درآوردن چرخه های اشتغال زایی، سبب رشد و پویایی اقتصاد جامعه و ایجاد نوع جدیدی از اقتصاد می شود که اقتصادی دانش محور محسوب می گردد.
این شکل از کارآفرینی اگرچه در ظاهر مطلوب و مورد قبول همگان است اما برای پشتیبانی سیاست گذاران از طرح توسعه کارآفرینی دیجیتالی، موانع و چالش های فراوانی وجود دارد. از فقدان دانش دیجیتال برای تغییر کسب و کار در این حوزه گرفته تا نبود فرهنگ کارآفرینی دیجیتال از مهمترین آن ها محسوب می شود. اما در این بین از موانعی چون، پایین بودن سطح مهارت های کارآفرینی دیجیتالی، دشواری در دسترسی به منابع مالی و سرمایهگذاری و در نهایت بازارهای دیجیتالی مجزا و جزیره ای نیز نباید غافل بود.
واسطهگری، تبلیغات، فرصتهای تولیدی و تجاری و حتی تمامی مشاغل سنتی پتانسیل ورود و امکان فعالیت در عرصه دیجیتال را داشته و دارند. تمامی این حوزه ها نه تنها قابلیت دیجیتالی شدن و کارآفرینی دیجیتال را دارند، بلکه بهعنوان یک ضرورت و نیاز جدی هم مطرح هستند که توجه بیش از پیش جوانان خلاق جویای کار را می طلبد.
با تمام این تفاسیر حتی اگه به مشاغل دنیای مدرن علاقه ای ندارید، هرچه سریعتر روش های سنتی را در پروسه ی کاری خود حذف کنید. استعدادهای خودتان را شناسایی و در باره زمینههای شغلی مختلف تحقیق و اطلاعات لازم را جمعآوری نمایید. مطالعه در باره صنعتها، شرکتها، وظایف شغلی، مهارتهای مورد نیاز و نیازمندیهای بازار کار به شما کمک میکند تا تصویر دقیقی از شغلهای مورد نظر خود پیدا کنید.
شبکهسازی و ارتباط برقرار کنید. شبکه سازی با افرادی که در زمینه مورد نظرتان فعالیت میکنند، میتواند بسیار مفید باشد. در همایشها، نمایشگاه ها، کنفرانس ها و فعالیت های صنعتی شرکت کنید و با افرادی که تجربه و دانش در زمینه مورد نظر دارند، آشنا شوید. همچنین، استفاده از شبکههای اجتماعی حرفهای مانند LinkedIn نیز میتواند به شما در این زمینه کمک شایانی نماید.
استفاده از سایتهای استخدامی آنلاین مانند LinkedIn، Indeed، Glassdoor و Monster میتواند به شما در یافتن شغل موردعلاقه تان کمک کند. این سایتها فرصتهای شغلی را در انواع صنایع و در سطوح مختلف ارائه میدهند. همچنین، میتوانید به وبسایتهای شرکتهای مورد نظرتان مراجعه و در بخش استخدام اطلاعات مفیدی را کسب کنید. همواره به روز بودن و توسعه مهارتهای خود اهمیت ویژه ای دارد. در صنعتهای مختلف، تقاضا برای مهارتهای خاص و بهروز بالا است.
بنابراین، شرکت در دورههای آموزشی، کارگاهها و گواهینامههای حرفهای میتواند شانس شما را برای یافتن شغل مورد نظر افزایش دهد.در نهایت یادتان باشد که یافتن شغل مطلوب قطعا زمانبر خواهد بود و نیاز به صبر دارد. مهم است که پشتکار داشته باشید و از نتایج منفی ناشی از رد شدن در مصاحبات و عدم موفقیت در یافتن شغل ناامید نشوید. ادامه دادن تلاش و بهبود مهارتهای خود میتواند در نهایت به یافتن شغل مورد نظرتان منجر شود.