در کشورهای توسعه یافته ، روابط عمومی ها جایگاه خاصی درسازمان های خودشان دارند ولی درکشورهای درحال توسعه وهمچنین کشورهای توسعه نیافته به این امرمهم به صورت علمی آگاه نیستند. به نظر می رسد ارتقاء و تقویت جایگاه
روابط عمومی به عنوان بازوی مشورتی در سازمانها، ضرورتی انکار ناپذیر و راهبردی باشد و باید برروی منابع انسانی خلاق وارتقای مهارت ها و توانایی های علمی آن سرمایه گذاری نمود. روابط عمومی در صنعت بیمه نیز از این امرمستثنی نیست و می تواند کارکردهای ارزشمندی در دامنه وسیعی در مدیریت سازمان داشته باشد.
بسیاری ازشرکتهای بیمه از تجربیات و بحرانهای قبلی درس گرفته و مدیران حرفهای در روابط عمومی انتخاب کرده اند. اما همچنان شاهد آن هستیم در برخی نهادها و شرکتهای بیمهای، صندلی روابطعمومی را به نیروهای غیرحرفهای سپرده اند که تفاوت عملکردی بین این دو گروه و تفاوتهای چشمگیری بین فعالیتهای آنها در روابط عمومیها وجود دارد.
صنعت بیمه نیز به عنوان صنعتی که روابطعمومی آن باید به مهارتهای فرهنگسازی، مدیریت افکار عمومی، تولید محتوای خلاق و مهارتهای بازاریابی برای خلق محتواهای ترغیبکننده به فروش مجهز باشد، باید بیش از صنایع دیگر روابطعمومی را جزو حلقه اصلی زنجیره ارزش خود به حساب آورده و به همین دلیل نگاه حرفهایتر و تخصصیتربه روابطعمومی بیش ازگذشته احساس می شود.
با توجه به نقش مهم وتاثیرگذار انتصاب مدیران تخصصی در روابط عمومی ها لازم است، مدیران ارشد سازمان ها شایسته سالاری را در انتصاب مدیران روابط عمومی، سرلوحه تصمیم گیرهای خود قرار دهند ، چرا که روابط عمومی فعالیتی مهم و تخصصی بوده و باید مدیران آن نیز از دانش روز روابط عمومی بهره مند باشند و تجربه و تسلط لازم را برامور رسانه ای، انتشاراتی، پژوهشی و…دارا باشند که درگذرگاه ها بتوانند به موقع و درست تصمیم گیری کنند.
این درحالی است که مدیران صنعت بیمه همواره برنقش و اهمیت روابط عمومی به عنوان بازوی کارآمد وعامل تسهیل کننده ارتباطات سازمان با مردم تاکید کرده اند که این رویکرد باید درعمل نیزمحقق گردد. دستیابی به اهداف کلان در صنعت بیمه بدون حمایت کامل مدیران این صنعت امکان پذیرنیست بنابراین، توجیه مدیران ارشد سازمان نسبت به این امر و تقویت انگیزه ی آنان برای حمایت جدی و همه جانبه از روابط عمومی ها باید در دستور کار قرارگیرد و در این مسیر گام های عملیاتی بردارند.
یکی از موارد دیگری که در صنعت بیمه باید مورد توجه قرارگیرد ، اهتمام در بهسازی نیروی انسانی در روابط عمومی ها است که این امرمهم نیز به کمک آموزش امکان پذیراست. ازاین رو انتظار می رود اجرای دوره های آموزشی آکادمیک قبل از خدمت و ضمن خدمت با جدیت بیشتری دنبال شود. امید است روابط عمومی های صنعت بیمه در این مسیر، با بهره گیری از ابزارهای جدید ارتباطی گام های موثرتری را بردارند و انتظار می رود مدیران ارشد سازمان ها همه گونه امکانات و زیرساخت های لازم را برای تحقق این امر در واحدهای روابط عمومی فراهم آورند.