یک دهه از عمرشبکه نمایش خانگی میگذرد و حالا کشور ما صاحب یک رسانه نیمه مستقل است که به نوعی خلاء تلویزیون خصوصی را پر میکند .میدانیم پلتفرمها تعریف کارکردی متفاوت از تلویزیون خصوصی دارند و اصلاً سازگارش فرق میکند اما همین که محتوای آن عموماً شبیه آثار تلویزیونی نیست یک گام بلند برای رسیدن به آن هدف به حساب میآید .
در دوران کرونا با تعطیلی سینماها پلتفرمها بیش از پیش مورد توجه قرار گرفتند و همزمان در کنار سریالها سهمی به برنامههای سرگرم کننده اختصاص یافت و سریالهای خانگی با قدرت به سرگرمی اول مخاطبان در عرضه نمایش تبدیل شدند .در دورهای که کیفیت برخی از آثار این نگرانی را ایجاد کردند که نکند سریالهای خانگی شبیه آثار تلویزیونی شود به خصوص آنکه مسئولیت اداره شبکه خانگی از وزارت ارشاد به صدا و سیما سپرده شده و نگرانی مضاعفی بوجود آمد .
شبکه نمایش خانگی در سال ۱۴۰۲ چند گامی رو به جلو برداشت .بخشهای مهمی از سریالهایی که در پلتفرمهای مختلف منتشر شدند آثار قابل توجهی بودند و شاید بتوان نام یکی دو کمدی را در فهرست آثار نسبتاً ضعیف پلتفرم ها قرار داد .
از میان سریالهای شبکه نمایش خانگی از یاغی ، پوست شیر ، آکتور ، روز روزگاری ، مریخ و امسال هم سریال بسیار خوب در انتهای شب خانم آیدا پناهنده ، جنگل آسفالت ، زخم کاری ، افعی تهران از بهترین های شبکه نمایش بوده که با استقبال بسیار خوبی همراه بوده است.
با توجه به اینکه در روزگاری که سریالهای روز دنیا در دسترس است و پلتفرمها نیز با مهربانی قابل تحسینی آنها را در اختیار مخاطب قرار میدهند ، کار سریال سازان ایرانی سختتر است .این را هم میدانیم که همچنان اولویت طیفی از مردم محصولات وطنی نیست زیرا پشیمانی و اوقات وقت در دیدن برنامههای پلتفرمها بروز نمیدهد .
به دلیل تنوع ژانر که یکی از ویژگی های بارز سریال خانگی میباشد مثلاً در سریال آکتور که نشان داد میتوان بدون قتل و خونریزی بدون خیانت قصه جذاب و سرگرم کننده روایت کرد .ایده های نو ، بازی های جذاب و گریمهای بامزه توانستند برنده میدان باشند .
پلتفرمهای خانگی مشغول جذب مخاطبان خود و قدرت نمایی هستند تا بتوانند تبدیل به مرجع اصلی برای پاسخ به نیازهای مخاطبان خود شوند و آن قدر قدرت و وسعت به دست آوردند که نمیتوان آن را نادیده گرفت و این کار تلویزیون را سختتر میکند.
جیران، جوکر ، شب آهنگی ، شبکه مخفی زنان ، پوست شیر ، یاغی ، آکتور ، رهایم کن ، در انتهای شب ، زخم کاری ۳ ، و سقوط از بهترین های شبکه نمایش می باشند .
خلاصه اینکه موفقیت شبکههای نمایش خانگی در گرو برنامهریزی درست و از پیش تعیین شده خواهد بود.